ארז רובין- איתור נזילות
שירות בכל הארץ

אילו כללים חשובים מאוד להתקנת מערכת צינורות מים לבית חדש?

מערכת צינורות מים היא כמובן תשתית חיונית בכל בית. זוהי גם מערכת רגישה מאוד שהתכנון וההתקנה שלה חייבים להתבצע באופן מקצועי, כך שהצינורות ימלאו את ייעודם במקסימום יעילות ולטווח ארוך. המפתח הרלוונטי הוא הפקדת המשימה בידיים של מומחה מנוסה, ועוד קודם לכן תוכלו לקרוא כאן בעמוד את הכללים החשובים והדגשים העיקריים בנושא זה.

תכנון מדויק על בסיס מיפוי צרכים מפורט

השלב הראשון בדרך למערכת צינורות מים יעילה, מתקדמת ועמידה הוא תכנון מדויק. למעשה זהו השלב השני, כשהשלב הראשון הוא מיפוי מפורט של הצרכים. בעלי הבית הם כמובן אלה שאחראים על סקירת כל הצרכים בכל רחבי הבית: איפה ימוקם המטבח, כמה כיורים יהיו בחדר הרחצה, האם המים החמים יגיעו מדוד שמש או דוד חשמלי או שמא תועדף האופציה של חימום מים בגז, כמה אסלות יותקנו בבית, האם תתבצע פריסה של ספרינקלרים – אמצעי מומלץ להגנה מפני שריפות ביחד עם מטפי כיבוי אש בשני מקומות שונים בבית, האם נדרשת נקודת מים חיצונית (למשל עבור מטבח חוץ), ועוד ועוד.

שיטת הנחת הצינורות והקוטר שלהם

המיפוי המפורט של כל הצרכים הקשורים למים ברחבי הבית מהווה בסיס לקבלת החלטות חשובות שונות. 

הראשונה היא אופן הנחת הצינורות, כשהבחירה היא בין השיטה המקבילית לשיטה הטורית. בשיטה הראשונה יש לכל נקודת מים צינור משלה, וכל הצינורות יוצאים ממרכזיה אחת. בשיטה השנייה אין מרכזיה ויש חיבורים בין הצינורות עצמם.

עוד החלטה חשובה היא הקוטר של הצינור הראשי. צינור שהקוטר שלו הוא 16 מ"מ מסוגל להזין נקודת מים אחת. עבור 2 או 3 נקודות מים נדרש צינור שהקוטר שלו הוא 20 מ"מ. צינורות 25 מ"מ מזינים 4 עד 9 נקודות ואילו צינור שהקוטר שלו הוא כבר 32 מ"מ יצליח להזין עד 16 נקודות מים.

בשיטה המקבילית יש צינור ראשי שהקוטר שלו נקבע לפי מספר נקודות המים, ועוד צינור בקוטר 16 מ"מ מהמרכזיה לכל נקודה. בשיטה הטורית, אם למשל בחדר הרחצה יש 2 או 3 נקודות מים יהיה צינור של 20 מ"מ והוא יתחבר לצינור ראשי בקוטר גדול יותר כמובן.

פקסגול או SP

המלצה חשובה נוספת לגבי התקנת מערכת צינורות מים בבית חדש היא לעבוד עם צנרת SP או פקסגול. צנרת SP כוללת 3 שכבות: השתיים החיצוניות הן פלסטיק וביניהן ישנה שכבת מתכת. התוצאה היא צינורות גמישים וגם קשיחים. יתרון נוסף של צנרת SP הוא החיבורים שנעשים באמצעות לחיצה ומפחיתים את הסיכון לנזילות. 

גם פקסגול, שמוכרת גם פשוט כ-PEX, היא צנרת איכותית. היתרון שלה על פני SP הוא בעמידות, והחיסרון הוא בגמישות. שיטת החיבור היא השחלה. לכל אופציה יש גם יתרונות וגם חסרונות, והבחירה היא בהתאם למאפיינים הספציפיים של הבית.

תזמון התקנת הצנרת והבדיקות הנחוצות

עוד כלל משמעותי ביחס להתקנת הצנרת הוא התזמון של פעולה זו. יש להתקין את הצנרת עוד לפני החיפויים, וכמו כן נדרשת בדיקה יסודית שלה, כולל בדיקת לחץ מים, עוד לפני הטיח – כדי שאם תתגלה בעיה אפשר יהיה לתקן אותה בלי לפגוע בעבודות אחרות שכבר בוצעו.

המאמר נכתב בשיתוף חברת אמין אש – מערכות כיבוי אש, גילוי אש וציוד כיבוי אש

תפריט נגישות