ארז רובין- איתור נזילות
שירות בכל הארץ

עיבוי – מה זה וכיצד מטפלים?

על תהליך העיבוי אשר יוצר רטיבות ועובש בבית וכיצד ניתן להימנע ולטפל בתופעה זו.

כולנו זוכרים מה זה עיבוי משיעורי פיזיקה וזהו התהליך שבו נוצרים העננים היפהפיים שאנו רואים בשמיים, אך כיצד זה קשור לבית ומדוע זה יכול להזיק? הנה כמה פרטים שכדאי שתדעו על התהליך הזה וכיצד לטפל בו בצורה מקצועית.

מה זה עיבוי?

עיבוי, קונדנסציה בלעז, זהו תהליך שבו הופכים אדי המים שנמצאים באוויר ממצב של גז למצב של נוזל. כמובן שההתעבות עצמה, כמו בהיווצרות עננים, תוביל בסופו של דבר למים כמו שמגיע הגשם. האוויר מתקרר ואז יורדת לו הטמפרטורה מה שלמעשה מסביר מדעו בחורף יש יותר עננים ומדוע גז המזגנים מתעבה והופך לטיפות מים בעקבות שינויי הטמפרטורה שבמהלך זה נוצרים בצורה יזומה. את התהליך ניתן לראות גם על קירות האמבטיה כאשר אדי המים החמים מתקררים על הקירות.

העיבוי במבני מגורים

העיבוי יכול להופיע גם בקירות שאינם במקלחת וזו כבר יכולה להיות בעיה הרבה יותר גדולה. העיבוי מתרחש כאשר אוויר חם בא במגע עם קירות המבני וכתוצאה ממגע בין האוויר החם לאוויר קר מגוף כלשהו, כמו למשל חלונות או בתקרה, הוא נהפך לאדי מים ונוצרת רטיבות. למה הרטיבות זו מסוכנת? כי הרטיבות יכולה לגרום ללחות גבוהה של הבטון שמרכיב את הקירות ואת התקרה וכך למעשה יהיו נזקי רטיבות כמו שאנו מכירים אותם מנזקי איטום לקוי או בעיות צנרת.

מתי מתרחש העיבוי?

מבחינת עונות השנה העיבוי לרוב קורה בעונת החורף בה הבדלי הטמפרטורות בין האוויר שמגיע מבחוץ לאוויר שנמצא בתוך הבית גבוה יחסית. העיבוי מתרחש בעיקר בחלקי הבטון של הבית ולא על רהיטים, כאשר גם החלונות הם אחד המקומות שקל מאוד להבחין בעיבוי וזאת בגלל הטמפרטורה של הזכוכית וכמובן בגלל שקל מאוד לראות את סימני ההתעבות בניגוד לחלקים אחרים בבית. חלקי הבטון שעליהם ניתן לראות התעבות ברמה גבוהה נראים גשרי קור, בזכות הבדלי החום.

התופעה יכולה להתרחש גם על קירות חיצוניים ולא רק בתוך הבית. התקרה והחלונות יכולים לסבול מתופעת הרטיבות הזו גם בצדם השני ולמעשה הסיבה לכך היא שהם תמיד החלקים הכי קרים בבית. בקירות הפנימיים בדירה התופעה פחות שכיחה כיוון שהם לא חשופים לקור חיצוני באותה מידה. יהיו מצבים שבהם אוויר חם ינדוד משטח המגורים שבו יש הסקה אל הקירות או התקרה בחדר הסמוך שיהיה קר יותר, ואז הנזקים יופיעו בחדר הזה.

מה יקרה לחדר שסובל מעיבוי?

נדמה כי העיבוי היא לא בעיה גדולה מידי אך למרות שמדובר בטיפות מים קטנות, הנזק יכול להיות גדול מאוד. הרטיבות הזו תהיה ממושכת ויכולה לפגוע פגיעה ניכרת בבידוד הבית. יהיה הרבה יותר קשה לחמם את הבית וההבדלים יורגשו בצורה ניכרת. כמו כן, ברמת רטיבות גבוהה יותר תהיה בעיה יותר קשה כאשר יש סכנה שהקיר עצמו כבר ייפגע בחוזק שלו, מה שיכול להוביל למבנה מתפורר. יחד עם זאת, ייתכן עובש ופטריות שכמובן יוצרים פגיעה תברואתית לא פשוטה ומכוערת.

חומר אטום וחומר לא אטום

יש שני סוגי חומרים: אלו שאטומים לרטיבות ואלו שלא. ההבדל ביניהם משמעותי ביותר גם לתופעת העיבוי ולא רק למים ממשיים שמאיימים להיכנס ולהיספג בהם. בחומרים סופגים שלא אטומים, כמו למשל צבע פנימי או טיח, הרטיבות תחדור אל עומק הקיר במידה מועטה אך לאחר מכן היא תבוא במגע עם טמפרטורות קרות יותר ואז העיבוי יגבר. בעיה זו מסוכנת מאוד בעוד שחומרי איטום אחרים לא יתנו לרטיבות לחדור ולמעשה הרטיבות תיזל על גבי החומר.


כדי לפתור את בעיית העיבוי יש צורך באוורור הבית, בידוד המעטפת החיצונית וחימום יבש יותר. כל אלו יכולים להיות פשוטים מאוד להתקנה אם תבחרו במקצוענים המתאימים. אנו בארז רובין איתור נזילות כאן כדי לעזור לכם לשמור על הבית עמיד לאורך זמן גם נגד העיבוי! בדיקת עיבוי היא אחת הבדיקות במסגרת בדיקת רטיבות לבנה אותה אנו מבצעים במקצועיות תוך שימוש בציוד טכנולוגי מתקדם.
פנו אלינו עוד היום ונשמח לעמוד לשירותכם!

דוח איתור נזילות
איתור נזילות בראשון לציון

תפריט נגישות