ארז רובין- איתור נזילות
שירות בכל הארץ

איתור ותיקון נזילות במרתף

מה עושים במקרה של נזילה במרתף? כל הפרטים אודות טיפול בנזילות במרתף במאמר הבא..

בכל הנוגע לנזילות או רטיבות, המרתף מהווה את אחד האזורים הבעייתיים ביותר בבית. בהתאם, אנשים רבים המגלים לפתע כי הופיעה בביתם בעיית רטיבות, לא מכירים את השיטות הקיימות לאיטום מרתפים ויותר מכך, לא בטוחים כיצד יוכלו לגלות את מקור הרטיבות. להלן מידע שיסייע לכם במקרה כזה.

מדוע המרתף חשוף כ"כ לנזקי נזילות?

המרתף הינו אחד האזורים הכי מועדים לרטיבות בבית עקב כמה סיבות מרכזיות: ראשית, מדובר באזור המוקף פעמים רבות רובו ככולו בקרקע, ולכן מטבע הדברים הוא חשוף יותר לרטיבות הקיימת באדמה, לנזילות מצינורות העוטפים אותו או נמצאים בקרבתו וכד'. שנית, מדובר בחלל הממוקם באזור נמוך בבית, אזור אשר מטבע הדברים נוטה לקלוט אליו כל נזילה מהקומות הגבוהות יותר במידה וקיים ליקוי באחד מן הצינורות בקומות העליונות.

סוגי רטיבות שונים במרתף?

כפי שוודאי כבר הבנתם, הרטיבות באזור המרתף יכולה להגיע פחות או יותר מכל הצדדים, כלומר – מהתקרה, מהקירות ומהרצפה. כדי לזהות את הרטיבות, ניתן לעקוב אחר הופעת סימני רטיבות שונים, כמו: הופעת כתמי רטיבות על הקירות, התקרה או הרצפה בליווי שינוי צבע. נפיחות בקירות או בתקרה שמופיעה לפתע או לחלופין, שינוי גובה המרצפות או החיפוי באופן בלתי צפוי, רטיבות מורגשת בצורת לחות וכן הלאה. תופעה נפוצה במרתפים היא הופעת רטיבות בחיבור בין הרצפה לקיר למשל, וכד'. בכל אופן, במידה ואחד הסימנים הללו הופיע, יש מקום לבדוק את מקום הרטיבות\הנזילה ועדיף מוקדם מאשר מאוחר.

תיקון נזילות: איטום ומושגיו השונים

קיימים שני סוגים עיקריים של עבודות איטום (מבלי להתייחס לאסטרטגיות ולחומרים השונים): איטום חיובי ואיטום שלילי. חשוב להבדיל בינם לבין איטום חיצוני או פנימי, כפי שנסביר בהמשך.

אז מהו איטום חיובי? – איטום שנועד לחסום את מגע המים\הרטיבות עם המשטח. בד"כ, שיטת האיטום הזו מיושמת בצדו החיצוני של הקיר מכיוון שבמרבית המקרים, מקור הרטיבות הוא מחוץ למבנה ולא מבפנים. אולם, איטום חיובי יכול להתבצע גם בפנים המבנה, כאמור.

אולם, במרתפים בד"כ, האזור החיצוני של הקירות או הרצפה חסום ולכן, במידה והמקור הרטיבות הינו אכן מחוץ למבנה, יהיה קשה מאוד עד בלתי אפשרי לאטום את המרתף בשיטה זו. החלופה היא איטום שלילי.

איטום שלילי – מדובר בשיטת איטום החוסמת את הרטיבות מהצד שאינו בא במגע עם המים ובמידה רבה מונעת מהרטיבות להתקדם. זוהי איננה השיטה המומלצת לכתחילה, אך קיימים מקרים, לרבות באיטום מרתפים, בהם אין ברירה. איטום זה הוא בד"כ פנימי, כומר נעשה מהצד הפנימי של קירות\רצפת\תקרת המרתף. יש להדגיש כי למרות שטכניקת איטום זו אינה אידאלית, קיימים חומרי איטום מעולים שיכולים לאטום סדקים כראוי, לחסום את התפשטות הנוזלים לזמן רב ואף ליצור שכבת מגן איתנה גם מהצד הפנימי של המבנה.

מה עושים כדי לגלות את מקור הרטיבות?

היות וכ"כ קשה לגלות מהו מקור הרטיבות בחלל המרתף, בעיקר כשהוא חיצוני ואיננו מגיע מהקומות העליונות, לרוב נמליץ על שירותי איתור נזילות. קיימות חברות בשוק שמתמחות בגילוי מקור הנזילה\הרטיבות ע"י שימוש במיכשור מיוחד, ללא הרס של משטחים או קירות.

 

חשוב לציין, כי שירות גילוי הנזילות איננו חיוני רק לשם גילוי מקור הרטיבות עצמו, אלא הוא גם חיוני לגילוי כשלים באיטום המבנה במקרים בהם יש חשד להתרשלות מצד הקבלן או במקרה בהם יש צורך לגלות מי האחראי לבעיית הרטיבות וכד'. במקרים כאלה, ייתכן ותדרשו לפנות לאנשי מקצוע המתמחים גם בהגשת חוות דעת לבית משפט, או להיעזר בשירותו של יועץ איטום מומחה המעניק גם שירותים כאלה. 

תפריט נגישות